søndag den 25. december 2011

Når ande-stegningsamatøren går i køkkenet.... med anden.

Da min mor spurgte om jeg ville stå for julemaden i år, sagde jeg ja..... planen var på det tidspunkt, at vi skulle have vildænder, som jeg havde lavet tidligere - med store succes, hvis jeg selv skal sige det. Så var det så, at fruen ombestemte sig - ikke i forhold til kokken, men i forhold til vildænderne...... og så blev Oscar i den fritgående udgave indkøbt og hjembragt til adressen.

Så var det bare med at google "stegning af and" for der er jo lidt forskel på stegningen af en lille vildand på knap 1 kg, og så Oscar på 3 kg :0)) Jeg havde bestemt mig for at jeg ville prøve at langtidsstege Oscar, så google-søgningen blev indsnævret lidt..... øjnene løb forbi "Claus Meyer" (måske lidt for indviklet til amatøren?) og "Maduniversitet.dk" (for mange opskrifter at læse igennem for amatøren!), "Grydeskeen.dk" (den opskrift så nu meget lækker ud, og skal prøves en anden dag!) og så faldt øjnene på SuperBests hjemmeside, som gav en nem og kortfattet opskrift på langtidsstegning af and...... lige noget for amatøren!

Så var det så lige at "Go' morgen Danmark" fredag morgen, forstyrrede amatørens overblik over andeopskriften.... her kunne man følge kokken Claus Holm fortælle om tilberedning af and, udskæring og opvarmning lige før serveringen - mon Oscar ikke skulle tilberedes efter denne opskrift? Claus Holm anbefalede godt nok at man skulle stege anden dagen før, men her valgte amatøren at bevare roen..... anden skulle først steges juleaften :0))

Jeg fulgte Claus Holms anvisninger - med indslag af egen inspiration :0)) Oscar blev fyldt med en blanding af æbler, appelsiner og svesker, og kom i ovnen ved ca. 120 grader i 3 timer - Claus Holm anbefalede at det var mellem 100 - 120 grader i 3 timer, men her vil amatøren gerne sikre sig, at Oscar var gennemstegt, så jeg tog de 120 grader.

Man har jo tid til at lave andre ting, mens Oscar hygger sig i ovnen, så der blev både lavet waldorfsalat og strikket lidt på "Karla (igen), før tiden var inden til at "invitere" Oscar ud af ovnen igen.

Så gik arbejdet videre.... Oscar hviler, andefedt skilles fra andefonden, andefonden koges ind, rødkål gøres klar til at blive varmet med nelliker, kardemomme, et par laurbærblade og lidt andefedt. Kartoflerne skrælles (havde valgt de brune kartofler fra..... er egentlig ikke så vild med kartofler, så der var ingen grund til at lave noget stort ud af dem) og sættes over - lige klar til at koge, når andefonden har haft lidt tid til koge ind.

Mens sauce, kartofler og rødkål tilberededes i skøn samhøringhed, fik Oscar lidt en hurtig tur i ovnen - udskåret og liggende på halverede æbler med lidt vand i bunden af fadet - igen efter Claus Holms anvisning: 180 grader i ca. 15 minutter for at brune skindet op (og varme anden igennem - Claus Holm laver jo anden dagen før, så det er jo lige så meget for at få varm and med sprødt skind, at dette sker).

Hele middagen landede på bordet - dampende varm og med en herlig duft af and og jul, så ande-stegningsamatøren synes faktisk at hun klarede opgaven til UG - glædelig jul til alle :0))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...