lørdag den 17. marts 2012

Chili-såning - noget jeg kan lære mere om!

Som tidligere skrevet, så har jeg jo sået en del chilier, men jeg må sige, at jeg ikke har meget held med opgaven!

Jeg har sået ca. 20 chilier af forskellige sorter - blandt andet også nogle af frøene fra de chilier, som jeg havde sidste år, men det er ikke mange af dem, som har spiret.

Jeg har størst held med "Elefant Snabel", "Explosive Ember" og "Christmas Pepper" - de sidste er også de 2 chilier, som har overvintret bedst fra sidste år..... altså er det nogle af de chilier, som jeg allerede har.

De øvrige chilier, som lader vente på sig er: "Jalapeno Purple", "Tabago Seasoning", "Locoto", "Purple Tiger", "Chinese 5-color" og "Aji Rød citronchili" - lidt irriterende at de ikke spirer, for jeg faldt for deres farver og chilifrugternes udseende i Fuglebjerggaards webshop.

6 kommentarer:

  1. Jeg har ikke selv prøvet at så dem, men havde en lille plante sidste år som gav et rimeligt afkast ;-) God weekend til dig...knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg plejer nu også at købe chiliplanterne hos en gartner eller lignende, hvor de er drevet frem.

      Jeg syntes bare at jeg skulle prøve selv i år, men lige nu synes jeg ikke rigtig at det er besværet værd at drive dem frem selv.

      Det ender nok med at turen går til Fuglebjerggaard for at chilierne, som er drevet frem :0))

      Også rigtig god weekend & knus til dig

      Slet
  2. Det kan jeg ikke forstå, for de chilifrø fik fra dig har spiret fint. Den eneste som har lav spireprocent er Jamaican Bell, hvor der kun er kommet én plante ud af fire frø. Både Sibirisk Huspeber og Jamaican Bell har 100& spireprocent. Så ingen klager herfra :-)
    Hvor lang tid er det siden, at du såede dem? Håber du "bare" er utålmodig og at de kommer senere :)

    SvarSlet
  3. Hej Susanne

    Dejligt at høre at du har haft held med de frø, som jeg sendte dig..... har tænkt på dig og frøene, og om det gik godt :0))

    Så vidt som jeg husker det, så såede jeg de første chilifrø i januar, næste hold blev sået i februar. Jeg har haft bedst held med "mine egne" frø - altså frø fra de chilier, som jeg allerede har.... og de har haft samme vækstbetingelser som de øvrige, men jeg giver nok ikke op...... de skal altså bare spire, de der chilier!

    God weekend til dig og dine :0))

    SvarSlet
    Svar
    1. Så har du da vist været tålmodig, hvis du stadig venter på dem fra januar og februar. Men godt at du har mod på at prøve igen, så du kan få alle de forskellige skønne chillier du har frø til. Held og lykke med det :-)

      Slet
  4. Fint at læse dit indlæg. Jeg har selv for første gang forsøgt mig med at så chilier. Jeg var til et haveforedrag for en lille måned siden, hvor oplægsholderen solgte frø. Jeg købte en pakke chilifrø, Chocolate og såede - men intet er kommet op endnu. Det synes jeg da er træls. Jeg tænkte, det var lige så nemt som at så tomater - de er vist i samme familie. Men OK, så er det da godt, ingen i vores familie er glad for stærk mad :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...