mandag den 21. maj 2012

På slap line i køkkenet....

Jeg faldt over en opskrift på butterdejspizza af Gordon Ramsey i min kogebogssamling på hylden, og syntes at den da skulle afprøves. Det hele endte dog med at jeg lavede lidt ændringer - mest fordi vi kun er 2 personer, og opskriften var til 4 personer, og resultatet af at jeg har været i køkkenet næsten uden opskrift (og "bygget" min egen) skal da også lige foreviges.

Jeg brugte:
2 butterdejsplader á ca. 75 gram stykket (brugte 2 færdige plader fra en pakke med 6 stks i)
250 gram spinat
Ca. ½ tsk revet muskatnød
Salt og peber
En klat smør
1 spsk marscarpone
50 gram revet parmesan
6 - 7 cherrytomater
6 - 8 kviste timian og oregano
6 skriver chorizo-pølse
1 æg (der skal bruges så lidt æg til at pensle 2 plader med, så det vil jeg udelade næste gang)

Først blev ovnen sat på ca. 180 grader, og så kom de 2 butterdejsplader på bageplade, og blev lagt på en bageplade. Der skulle skæres en kant på ca. 1 cm hele vejen rundt i kanten af butterdejspladen - tænkte at det da var lige meget, men gjorde det nu alligevel..... og det gave en fin kant, som kunne holde på fyldet.

Spinaten blev skyllet, smørret kom på en pande, så blev spinaten tilsat sammen med salt, peber og revet muskatnød. Det hele blev varmet igennem til spinaten faldt sammen, og så blev det lagt til afkøling - og afdrypning - på et stykke køkkenrulle.

Timian, oregano og cherrytomater blev skyllet. Timian og oregano blevet hakket, mens cherrytomaterne blev halveret. Kanten, som jeg havde skåret på butterdejspladerne blev smurt med ægget, som var sammenpisket - som tidligere skrevet var det lidt splid af ægget, for der skal bruges så lidt :0))

Da spinaten var afkølet, blevet den blandet med marscarponen sammen med halden af parmesanen, salt og peber, og spredt ud over butterdejspladerne. Herefter kom det hakkede timian og oregano samt de halverede cherrytomater på, 3 skiver chorizo-pølse på hver af butterdejspizzaerne, og til slut det sidste af parmesanen.

Butterdejspizzaerne kom i ovnen i ca. 20 minutter, og det er ikke sidste gang, at de bliver lavet!!

En færdig butterdejspizza :0))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...