fredag den 26. marts 2010

Der skal også chili i haven.......

Så vidt jeg ved, er Gartneri Toftegaard Danmarks største chiligartneri, og først gang jeg hørte om gartneriet var for et par år siden i en udsendelse fra Frilandshaven på DR2. Sidste år havde jeg en plan om at tage turen til gartneriet i Køge, men det blev kun ved tanken – selv om jeg da fik tilmeldt mig deres nyhedsbrev :0)) Da jeg i år så fik gartneriets første nyhedsbrev fandt jeg ud af, at gartneriet nu har fået en webshop, og så måtte man jo lige en tur forbi!

Mindstekøb er på 6 planter (man kan købe flere, men der skal jo også være plads til dem i haven), hvilket jo så betød at der var plads til et par chiliplanter i indkøbskurven.

Gartneriet har dog ikke udelukkende chiliplanter, men også f.eks. tomatplanter, og snart var der 6 planter på bestillingslisten: "Habanero Dulce" (Capsicum chinense) som – i følge gartneriet – er en meget mild chili med smag af fersken, mango og karamel, som klarer sig bedst indendørs. "Czechoslovakian Black" (Capsicum annuum) som er en smuk plante med sorte chili, som er mild til middel stærk. "Jamaican Bell" (Capsicum baccatum) som er en flot chiliplante med klokkeformede frugter og mild smag. "Trinidad Perfume" (Cap. chinense) som er en chiliplante, som kan blive til et lille fint træ med klokkeformede frugter, som har en mild smag. "Aji Amarillo" som er en smuk chili med lyssule frugter, som er mild og frugtagtig i smagen.

Efter alle disse chiliplanter blev der da også plads til en tomat – nemlig "Tomatillo Purple" (Physalis philadephi) som giver sort/lilla moden tomater. Hele sendingen forventes at ankomme i sarten af maj måned, så nu venter man på en pakke mere :0))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...