mandag den 23. januar 2012

Flere chilier sået.... sammen med et par violfrøstjerner

I går fik jeg så igen sået par chilier og "Violfrøstjerne" (Thalictrum Delavayi). Det er 2.gang jeg sår disse chilier  fra Fuglebjerggård - "Locoto", "Tabago Seasoning", "Purple Tiger", "Elefant Snabel", "Jalapeno Purple", "Chinese 5-color" og "Aji Limo Rød", og jeg har sået dem over på et gange i håbet om at nogle af frøene fakitsk skal blive til planter :0))

Udover de 7 chilisorter fra Fuglebjerggård, har jeg også sået et par frø fra "Sibirsk huspeber" og "Explosive Ember" (Capsicum annuum), som er et par af de chilier, som jeg har til overvintring fra sidste sommer.

Chilifrøene har jeg - denne gang - lagt i kold kamillete i ca. 30 minutter - et tips, som Camilla Plum giver på sin hjemmeside Fuglebjerggård. Behandlingen skulle ifølge Camilla Plum være bakterie- og svampedræbende, og dermed hindre at planterne får visnesyge. Camilla Plum skriver også at det kan tage alt fra 5 dage til 5 - 6 uger (særlig Capsicum chinense hører til den gruppe, som er længe om det!) før, man kan være sikker på om frøene vil spire.

Udover de mange såede chilier, blev der også plads til at så et par "Violfrøstjerne" (Thalictrum Delavayi) fra en pakke frø, som jeg havde købt for et par år siden...... spændende om de bliver til noget, men ellers må jeg jo til gartneren om 1. marts, hvor "Violfrøstjerne" (Thalictrum Delavayi) kommer der som planter :0))

3 kommentarer:

  1. Jeg har netop i dag også sået chili. Hungarian wax, orange suave, thai, red demon, jalapenos.

    God ide med Camille-teen. Jeg selv sprayer alle såninger med atamonvand (1:10). Det ser også ud til at virke.

    Er i øvrigt selv Camilla-fan. :) Savner sådan hendes haveprogrammer!

    Indoor-gardening-hilsner
    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, flere spændende chilier :0))) Havde også tanken om ikke atamon kunne bruges, men har først forsøgt med kamilleteen.

      Ja, savner også Camilla Plum i tv - faktisk savner jeg haveprogrammer generelt, men mon ikke det hjælper på det, når foråret kommer.

      Slet
  2. Det var et rigtigt godt tip med kamilleteen. Havde godt nok ikke problemer med visnesyge hos chili sidste år, men havde rodbrand blandt nogle scabiose-planter. Men det skader jo ikke at forebygge, så vil da prøve det.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...